تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو با ظرفیتهای فعلی خودروسازان غیرقابل اجرا بوده هرگونه دستیابی به آمار سالانه ۵۰۰ هزار اسقاط خودرو نیز با قیمتهای موجود اسقاط خودرو غیرممکن است. بر اساس آخرین آمارها، خودروسازان در سال گذشته کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردند.
چنانچه خودروسازان به هدفگذاری تولید ۳میلیون دستگاه خودرو در برنامه هفتم دست یابند و به ازای تولید هر ۴ خودرو یک دستگاه خودرو نیز اسقاط شود، باید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شود بنابراین عدد مربوط به هدفگذاری سالانه اسقاط در برنامه هفتم دقیق نیست. البته زمانی که قیمت یک خودرو به ۴۰۰میلیون تومان میرسد دیگر دارنده یک دستگاه خودرو فرسوده تمایلی به فروش خودرو ۱۵ یا ۱۷ساله خود به قیمتی در محدوده ۴۰ میلیون یا کمتر و بیشتر نخواهد داشت.
یک دستگاه خودرو فرسوده دو محصول دارد یکی گواهی اسقاط و دیگری لاشه خودرو که گواهی اسقاط ۳۵میلیون تومان و لاشه خودرو هم حدود ۱۲میلیون تومان است که در مجموع ۴۷میلیون میشود بنابراین چنانچه فردی یک دستگاه خودرو فرسوده را ۴۰میلیون خریداری و ۳ میلیون هم بابت اسقاط پرداخت کند، صاحب خودرو فرسوده تنها ۴میلیون سود ظرف ۳ماه خواهد کرد.
تا جدول معادلسازی اصلاح نشود امکان دستیابی به اهداف برنامه هفتم توسعه و اسقاط ۳۰۰ تا ۵۰۰هزار دستگاه خودرو فرسوده در سال امکانپذیر نخواهد بود. پیشنهاد مشخص ما برای تغییر جدول معادلسازی، تغییر قیمت گواهی اسقاط متناسب با کارکرد خودروهای فرسوده است.
بر اساس پیشنهاد انجمن صنفی اسقاط با اصلاح جدول معادلسازی برای خودرو ۱۵سال کارکرد باید معادل سه گواهی و بالای ۲۵ دو گواهی و بالای ۳۵ یک گواهی اسقاط ارائه شود.
به این ترتیب و بر اساس پیشنهاد ما اگر خودرو بالای ۳۵سال کارکرد قیمتش بیشاز ۴۰ میلیون است برای خودرو ۲۵ سال به بالا یک گواهی بیشتر ارائه شده و ۳۰میلیون به ۴۰ میلیون افزوده شده و قیمت آن به حدود ۷۰میلیون تومان میرسد و اگر خودرو ۱۵سال به بالا باشد باز هم یک گواهی اضافه شده و با حدود ۱۰۰ میلیون اسقاط میشود.
در چنین شرایطی اگر بتوان خودروها را تا ۱۰۰میلیون خریداری کرد، میتوان ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار خودرو را در سال نیز اسقاط کرد در غیر این صورت با قیمت ۴۰میلیون تومان امکان اسقاط بیشتر از ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در سال ممکن نخواهد بود.
ثبت دیدگاه