کرمانموتور بهعنوان نخستین شرکت خصوصی خودروسازی ایران، صادرات محصولات تولیدی خود را با صدور خودرو J۴ بهکشور عراق آغاز کرد و نخستین محموله صادراتی این خودرو در هفته گذشته بهمقصد شهر بغداد ارسال شد. سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمانموتور با اعلام این خبر گفت: «کشور عراق، مقصد اول کرمانموتور برای صادرات است و کشورهای روسیه، کشورهای مستقل مشترکالمنافع و شمال آفریقا مقصدهای بعدی خواهند بود.» وی افزود: «خودرو J۴ نخستین خودرویی است که از محصولات شرکت کرمانموتور بهعراق صادر میشود.»
یک دستاورد قابل توجه برای بخشخصوصی صنعتخودرو
صادرات خودرو توسط شرکت کرمانموتور را بیشک میتوان یک دستاورد قابل توجه برای بخشخصوصی صنعتخودرو ایران تلقی کرد. زیرا بهرغم وجود رقابت شدید با برندهای خارجی و تحریمهای اقتصادی، این امر با همیاری و پشتکار شبانهروزی در این مجموعه و بهپشتوانه توانمندیهای قطعهسازی کشور بهثمر رسیده است.
صادرات ۴ هزار دستگاه خودرو طی سال جاری به کشورهای مختلف
مدیرعامل شرکت کرمانموتور با بیان اینکه در سال جاری ۴ هزار دستگاه شامل عمدتا محصول J۴ بههمراه سایر خودروها بهکشورهای مختلف صادر خواهد شد، اظهار داشت: «خودرو J۴ با استفاده از فناوریهای پیشرفته و با رعایت استانداردهای کیفیت و ایمنی بالا، طراحی و تولید شده است و بهراحتی میتواند نیازهای مشتریان کشورهای منطقه را برآورده کند.»
تولید نخستین خودرو ملی بخشخصوصی در آینده نزدیک
فیروزی با اشاره بهبرنامه تولید نخستین خودرو ملی بخشخصوصی در آینده نزدیک توسط شرکت کرمانموتور تاکید کرد: «برنامهریزی برای صادرات این خودرو از اولویتهای کرمانموتور است و پس از عراق، صادرات خودرو بهسه مقصد صادراتی دیگر در منطقه طی ماههای آینده عملیاتی خواهد شد.» بهگفته وی، کرمانموتور قصد دارد با بهرهگیری از توانمندیهای داخلی، برنامههای صادراتی خود را گسترش دهد و با ارائه محصولات باکیفیت در بازارهای جهانی حضور یابد تا از این طریق، بهتوسعه صنعتخودرو در کشورمان کمک کنیم.»
تحقق داخلیسازی ۷۰ درصدی J۴ با همکاری با ۱۲۰ قطعهساز تراز اول داخلی
مدیرعامل کرمانموتور، سرمایهگذاری قابلتوجه برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی و تطبیق با استانداردهای بینالمللی را در راستای تحقق اهداف عالیه این مجموعه در افق ۱۴۰۵ و رشد شرکت عنوان کرد و افزود: «پلتفرم خودرو J۴ متعلق بهشرکت کرمانموتور است و هماکنون با ۷۰ درصد داخلیسازی و با همکاری با ۱۲۰ قطعهساز تراز اول داخلی بهتولید میرسد.»
وی در ادامه رویکرد شرکت کرمانموتور را خلق برند ملی خودرو در بازارهای بینالمللی، کسب سهم بازار بیشتر برای خودرو ایرانی در بازار جهانی، ارزآوری بهکشور و افزایش نرخ رشد ایجاد اشتغال ذکر و اظهار کرد: «تلاش برای نزدیک شدن بهاستانداردهای جهانی و ارائه محصولات باکیفیت و قابل رقابت با دیگر کشورها، امری حیاتی است که میتواند بهتوسعه صادرات خودرو کمک کند. برای این منظور، شرکتهای خودروسازی باید بر پیشرفت فناوری، بهبود فرآیندها، دستیابی بهاستانداردهای روز دنیا و تحقیق و توسعه تمرکز کنند.»
اهداف و برنامههای آتی شرکت در زمینه صادرات خودرو
مدیرعامل کرمانموتور درباره اهداف و برنامههای آتی شرکت در زمینه صادرات خودرو نیز گفت: «اهداف آینده شرکت کرمانموتور در زمینه صادرات خودروها شامل افزایش حجم صادرات بهکشورهای جدید و توسعه بازارهای صادراتی، افزایش توان رقابتی خودروهای تولیدی ایرانی، بهبود کیفیت و تکنولوژی خودروهای تولیدی و افزایش توان تولید است.»
فیروزی در پایان با تاکید بر اینکه کرمانموتور صادرات خودروهای خود را با J۴ بهعنوان پرتیراژترین محصول این شرکت آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: «در زمینه صادرات خودروهای ایرانی، شرکت کرمانموتور بهدنبال ایجاد روابط تجاری بلندمدت با شرکتهای بینالمللی و توسعه همکاریهای فنی و تکنولوژیک با آنهاست.»
بسترسازی برای صادرات بیشتر با عرضه J۴ در عراق و روسیه
بنابراین گزارش انتظار میرود صادرات J۴ بهعراق، روسیه و دیگر کشورها بستر مناسبی را برای صادرات بیشتر خودروهای این شرکت و دیگر خودروسازان ایرانی فراهم کند. بهرغم برخی مشکلات پیش روی صنعتخودرو ایران، موفقیت کرمانموتور در صادرات نشاندهنده تابآوری و توان رقابتی بنگاههای اقتصادی بخشخصوصی ایران در بازارهای جهانی است.
محصول J۴؛ یک سدان متوسط، مقرون بهصرفه و بهروز
محصول J۴ که بیش از ۷۰ درصد داخلیسازی شده، یک خودرو سواری صندوقدار (سدان) متوسط، مقرون بهصرفه و بهروز است. این خودرو از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفسطبیعی ۱۶ سوپاپ بهره میبرد که دارای سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ VVT بوده و قادر بهتولید ۱۰۳ اسببخار قدرت و ۱۴۶ نیوتونمتر گشتاور است. این نیرو توسط گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تیپترونیک (تعویض دندههای شبیهسازیشده بهصورت دستی) به چرخهای جلو منتقل میشود.
این پیشرانه بهخوبی جوابگوی وزن ۱۲۳۵ کیلوگرمی J۴ بوده و عملکرد مناسبی را برای آن رقم زده است. این خودرو در محور جلو دارای سیستم تعلیق مکفرسون بوده و در اکسل عقب دارای فنر پیچشی است. این ترکیب سواری نسبتا نرمی را برای این خودرو بهارمغان آورده است.
طول، عرض و ارتفاع محصول J۴ بهترتیب معادل ۴۳۳۵، ۱۷۲۵ و ۱۵۰۵ میلیمتر با فاصله محوری ۲۵۶۰ میلیمتر است؛ ابعادی که از یک سو برای استفادههای درونشهری و مسیرهای پرترافیک کاملا مناسب بوده و از سوی دیگر بهدلیل طراحی بسیار خوب داخلی، فضای بسیار مناسب و جاداری را برای سرنشینان خودرو رقم زده است؛ تا جایی که کابین این خودرو هم برای افراد قدبلند راحت است و هم جای پای خوبی برای سرنشینان عقب دارد.
بهاین ترتیب، فضای داخلی و جادار J۴ حتی از برخی سدانها و رقبای بهظاهر بزرگتر بیشتر است. به این امتیازات باید صندوقعقب بزرگ J۴ با گنجایش ۵۵۰ لیتر را هم افزود که میتواند نیازهای مسافرتی خانوادهها را بهخوبی پوشش دهد. امکانات ایمنی این خودرو شامل دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضدقفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کروزکنترل و سیستم پایش فشار باد تایرهاست.
تجهیزات رفاهی J۴ هم شامل فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، روکش چرمی صندلیها با دوخت قرمز، سیستم تهویهمطبوع دستی، سیستم صوتی با ورودی USB و AUX، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل کابین، چراغ بدرقه، ایزوفیکس (نگهدارنده صندلی کودک) و… میشود. در بهروزرسانی این خودرو (نسخه جدید موجود در ایران) نیز شاهد دیسکی شدن ترمز عقب، چراغ دیلایت، سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم مولتیمدیا با قابلیت mp۵ هستیم.
برخورداری J۴ از زبانی آشنا و جهانی در طراحی
برخورداری J۴ از زبانی آشنا و جهانی در طراحی بدنه و کابین، جذابیت آن را برای مشتریان حفظ کرده است. جلوپنجره کرومی، خطوط کمعمق روی بدنه و هماهنگی دیزاین چراغها با خطوط کاپوت و جلوپنجره از جمله جذابیتهای این خودرو در بخش جلویی هستند. در نمای جانبی، سطح زیرین پنجرهها بهمنظور افزایش جذابیت بصری بهرنگ کروم در آمده است. همچنین وجود یک لچکی در انتهای قاب شیشههای جانبی، از دیگر نکات قابل ذکر نمای کناری جک جی ۴ است.
در این بخش، شاهد یک خط ممتد شانهای حجمی از انتهای چراغ عقب در راستای دستگیره درها تا حوالی گلگیر جلو هستیم که همراه با یک حجم منفی در قسمت زیرین درها، نمای کناری این خودرو را جلوه بخشیدهاند. سایز ۱۵ رینگها و چرخها متناسب با ابعاد کلی بدنه این سدان هستند. آینههای جانبی نیز بهچراغ راهنما مجهز شدهاند. در نمای عقب، چراغها بهوسیله یک نوار کرومی بهیکدیگر متصل شدهاند.
همچنین دو چراغ مهشکن قرمزرنگ نیز در بخش تحتانی-کناری سپر عقب خودنمایی میکنند. محصول J۴ داشبوردی مشابه هیوندای اکسنت دارد. در مقابل راننده، یک غربیلکفرمان با کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و کروزکنترل قرار دارد. در پشت آن نیز نمایشگرهای عقربهای نصب شده که در میان آنها نمایشگر کامپیوتر سفری قرار گرفته است.
دید شیشه جلو J۴ در حد کافی ارزیابی میشود و آینههای جانبی کمترین نقاط کور را دارا هستند. همچنین بهدلیل باریک بودن نسبی ستونهای اتاق و سایز مناسب شیشهها، بهطور کلی دید کابین و نور ورودی بهاین خودرو درسطح رضایتبخشی قرار دارد.
توان بالای کرمانموتور برای تامین قطعات و خدمات پس از فروش
درمجموع باید اذعان داشت محصول J۴ یک سدان اقتصادی با استهلاک پایین و هزینه نگهداری کم است که ماندگاری بالایی دارد. از سوی دیگر، توان بالای کرمانموتور برای تامین مداوم قطعات، لوازمیدکی و خدمات پس از فروش جی ۴، از دیگر انگیزههای مشتریان در بازارهای هدف برای خرید این سدان اقتصادی خواهد بود.
گفتنی است با توجه بهخرید امتیاز بنسازه این خودرو (پلتفرم PS۱) توسط کرمانموتور و برنامه درازمدت این خودروساز بزرگ بخشخصوصی برای توسعه محصول بر اساس آن، خیال مشتریان در بازارهای خارجی نیز مانند بازارهای داخلی، از بابت گستردگی خدمات و وفور قطعات آن راحت خواهد بود.
ثبت دیدگاه