رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این همایش اظهار کرد: واقعاً بلایی بر سر آموزش و پرورش آمده است که ناشی از نداشتن نگاه راهبردی بهرهوری کلان است که آموزش و پرورش به مثابه یکی دیگر از دستگاههاست و باعث شده است دائماً درگیر مسائلی باشیم که در حال تولید هستند یا تولید شده و به ما تحویل شدند.
وی اضافه کرد: مدیر بعدی مکلف است یا این مسائل را رفع کند یا برای اینکه خودش را عبور دهد و یکجوری از سر خودش وا کند؛ لذا روزمرگی یکی از چالشهایی است که مانع بهرهوری میشود و نمیگذارد از گنجینه عظیم دانشی که در حوزههای مختلف به دست آمده است، استفاده کنیم.
صحرایی با تأکید بر اینکه هیچ امر تعلیم و تربیتی نداریم که راهحل نداشته باشد، گفت: چرا نمیتوانیم راهحلها را به کار ببریم؟ باید مانع را برداشت و مدیریت راهبردی به معنای برداشتن موانع است.
وی افزود: از مدیران بزرگ میپرسیم عامل موفقیت شما چیست؟ نمیگویند کار بیشتر، بلکه میگویند برداشتن موانع بیشتر. مدیر خوب، مدیری است که مانع را بر دارد و رهبر خوب در یک نظام آموزشی، کسی است که بتواند مانعی را بر دارد و عامل شکوفا شدن بقیه را فراهم کند و این بهرهوری است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضعف در مشارکت، گفت: بزرگترین دستگاه کشور هستیم اما کوچکترین نظام مشارکتپذیری و مشارکتجویی را داریم و به بیان دیگر اصلا نداریم؛ یک میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته و یک میلیون فرد شاغل داریم. در چه سازوکاری، مشارکت آنها را میخواهیم بطلبیم که این مشارکت زمینهساز بهرهوری است.
وی با اشاره به مدیریت بخشی و موازی، اظهار کرد: روزی که به عنوان وزیر وارد آموزش و پرورش شدم، گفتم پیامم به کل آموزش و پرورش یک کلمه دو حرفی بود و آن هم، «یک» است؛ ما یک نظام تعلیم و تربیت داریم، یک نظام هماهنگ، یکپارچه و منسجم داریم اما داخل همین بدنه آموزش و پرورش که نگاه میکنیم، یک معاونت باید کار پرورشی کند اما معاونت آموزشی، خودش کار پرورشی میکند و دلیلش واگرایی سازمانی است.
صحرایی ادامه داد: واگرایی سازمانی عمدتاً ناشی از تغییر مکرر سر سیستم است که امیدواریم کم شود. تغییر مکرر سر سیستم باعث میشود که اجزای سیستم، خودشان جداگانه کار کنند.
صحرایی تصریح کرد: آموزش و پرورش یک کل یکپارچه باید باشد و بهرهوری کردن آموزش و پرورش، همدلی و همگرایی است؛ اولین چیزی که ما را بهرهور میکند، نگرش سیستمی و همافزایی است. تولید شوراها یعنی ضعف در فرایندهاست. اگر شبکه نشویم بهرهور نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه راهکار دیگر، تمرکز بر داشتههاست، گفت: آیا یک میلیون و 600 هزار بازنشسته ثروت کمی هستند؟ چه زمانی از تجارب آنها را جمعآوری کرده و از آنها بهره مند شدیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آییننامه مسیر رشد معلمی آماده شده است، افزود: در نظر دارم معلمان و پژوهشگران آن را ببیننند و اگر نکته ای هست، اعلام کند.
وی با بیان اینکه اگر یادگیرنده نشویم نمیتوانیم یاددهنده خوبی باشیم، گفت: نکته بعدی خلاقیت است. تا کی میخواهیم بخشی از مسأله، به جای راه حل باشم.
ثبت دیدگاه